LET OP: Voor een juiste werking van deze website dient u JavaScript in te schakelen voor deze browser.
Website opnieuw laden

Kennisbank WEBCOMP online media: Sprekende foto's voor internet

Sprekende foto's voor internet

Een plaatje zegt zoveel meer dan woorden... maar een goede foto doet méér dan dat! Zeker als het om online publiceren gaat is de uitstraling van een foto van groot belang.

Afgezien van technische aspecten zoals goede apparatuur, belichting en dergelijke is voor het maken van een goede foto belangrijk om te weten hoe deze “inhoudelijk” gemaakt moet worden. Want daarmee wordt als eerste bepaald of de foto voor de kijker interessant genoeg is.

Tijdens het maken van foto’s moet daarom veel aandacht besteed worden aan de compositie van de foto. Het karakter van een foto is afhankelijk van je doel. Een foto van een natuurlandschap die een "omgevingssfeer" moet weergeven zal anders genomen moeten worden dan een foto die direct "in het oog moet springen".

Compositie

De beste foto’s voor online publicatie zijn over het algemeen foto’s die close-up genomen zijn met details. Hiermee wordt de kijker vaak “emotioneel” betrokken bij het onderwerp. Een dergelijke foto spreekt de bezoeker van een website aan. Een overzichtsfoto kan soms ook goed zijn, maar dan wel met als doel een totaal beeld te geven. Dit kan in een fotobanner bijvoorbeeld een inleidende foto zijn om de kijker te laten weten wat het onderwerp is of waar de foto’s genomen zijn.

Voor een juiste compositie is het belangrijk om te weten waar, op welke positie, een onderwerp, of een deel daarvan, in het beeldkader komt. Zo is het bijvoorbeeld heel belangrijk om bijvoorbeeld bij een close-up van de ogen van een dier, deze op de juiste positie te hebben. Dit heeft namelijk te maken met de ogen van de websitebezoeker zelf, dus degene die de foto bekijkt. Want onbewust scant het oog van een mens niet alleen het hele beeldscherm, maar ook een afzonderlijke foto langs bepaalde lijnen. Tijdens het scannen door de hersenen van een mens zijn er in het beeldkader daarbij een aantal sterke locatiepunten. Daar moet dan ook goed gebruikt van worden tijdens het maken van de foto’s.

Focus

Ook scherptediepte in een foto kan de aandacht trekken. Juist door een bepaald deel van het onderwerp scherp te hebben en de rest wazig, kan dit verbluffende resultaten opleveren. Dit geeft ook vaak een speels karakter.

Karakter

Daarnaast heeft de positie, het standpunt, van waaruit de foto is gemaakt ook van invloed op het karakter. Wanneer je een foto maakt vanuit een laag standpunt, geeft dat een heel ander gevoel bij de kijker, dan vanuit een hoge standpunt. Dit laatste kan een meer afstandelijker gevoel geven.

Al met al komt er dus wel wat meer bij kijken om pakkende en boeiende foto’s te maken. Daarbij geldt dat altijd je doel en doelgroep het uitgangspunt moeten zijn. WEBCOMP online media kan je daarbij helpen door het uitvoeren van een fotosessie. Neem gerust contact met me op om de mogelijkheden te bespreken.

meer advies nodig?

Gratis advies

Ga ook succesvol online!

Ontvang adviezen, tips, nieuws en het gratis boek "Succesvol Online" in je mailbox.

meer info

Succesvol Online - adviezen voor doeltreffende websites
terug

Gratis advies

Ontvang adviezen, tips, nieuws en het gratis boek "Succesvol Online" in je mailbox.

meer info

Social Media

Informatie

WebAdventure
WappTools
Algemene Voorwaarden
Privacyverklaring

Alle tarieven en bedragen zijn in euro's en exclusief BTW.

Contactgegevens

WEBCOMP online media
Esdoornstraat 3
8021 WB  Zwolle
06-42600576


KvK-nr.: 54280753

© 2018 WEBCOMP online media | home | introductie | bedrijfsinfo | disclaimer | algemene voorwaarden | privacyverklaring