LET OP: Voor een juiste werking van deze website dient u JavaScript in te schakelen voor deze browser.
Website opnieuw laden

Kennisbank WEBCOMP online media: Hoe je website gevonden wordt

Hoe je website gevonden wordt

Iemand kan via een zoekmachine (zoals Google, Bing of Ecosia) een website zoeken met behulp van trefwoorden of het invullen van een hulpvraag. Wanneer je een website laat maken, bepaalt de vindbaarheid in deze zoekmachnes grotendeels of je website doeltreffend is. Maar waarmee kan je website nu eigenlijk goed gevonden worden in zoekmachines? En.. vindt jouw doelgroep de website wel?

SEO - zoekmachine optimalisatie

Dat zijn terechte vragen, maar de antwoorden zijn niet eenvoudig en eenduidig… Want zoekmachine optimalisatie (SEO; Search Engine Optimalisation) is een wereldje op zich. Er zijn veel studies en theorieën over SEO. Daarnaast verandert er ook nog al eens wat in de manieren waarop je kunt scoren in het vinden (ranking). En de grootste zoekmachine zoals we die nu kennen, Google, heeft daar een hele grote invloed op.

Er bestaat dus geen toverspreuk om je website goed vindbaar te maken, maar onderstaande informatie kan je wel meer inzicht geven in dingen die jij kunt doen of kunt laten uitvoeren.

Inhoudelijk

Als eerste kun je zelf al wat bereiken door goed na te denken over wat je inhoudelijk op je website aan teksten zet en waar je die plaatst. Je moet daarbij altijd vanuit je websitebezoeker denken. Google is de laatste tijd steeds meer gericht op de content. Kwalitatief sterke en actuele content is een van de pijlers voor een goede vindbaarheid. Daarbij speelt het gebruik van doelgerichte trefwoorden die passen bij jouw doel en doelgroep van groot belang. Deze trefwoorden moeten meerdere malen terugkomen in je webpagina, zowel in koppen, teksten als linkjes.

Enkele overige praktische tips:

  • gebruik voor een webpagina minimaal 200 woorden
  • maak de tekst goed en begrijpelijk leesbaar
  • gebruik de juiste en relevante trefwoorden die passen bij jouw doelgroep
  • plaats deze trefwoorden in kopjes, zinnen en linkjes
  • maar overdrijf niet; gebruik geen trefwoorden in extreme veelvoud
  • gebruik ook synoniemen als trefwoorden
  • plaats geen dubbele, gekopieerde, pagina’s van je eigen webpagina’s
  • kopieer geen teksten van andere websites, maar blijf uniek
  • zorg ervoor dat je webpagina’s altijd up-to-date zijn en dus regelmatig geactualiseerd worden

Technisch

In de webscripts kan de webdeveloper codes meegeven ten behoeve van zoekmachines. In sommige gevallen kan een website-eigenaar dit ook zelf doen via een Content Management Systeem. Via zogenaamde “meta-tags” kan men bijvoorbeeld aangeven welke titel, beschrijving en trefwoorden er bij een pagina horen. De titel en de beschrijving worden door de zoekmachines niet alleen in de lijst getoond, maar worden ook gebruikt bij het zoeken. Dus hier spelen combinaties van doeltreffende trefwoorden een belangrijke rol!

Wanneer er afbeeldingen geplaatst zijn in de website is het van groot belang dat ook de zoekmachine kan “kijken” naar de afbeelding. Met de “Alt”-tekst kan aan een afbeelding een tekst worden meegegeven die ook een zoekmachine kan “lezen”.

Zo zijn er nog meer technische facetten:

  • responsive webdesign (website wordt hiermee ook op mobiele apparaten goed weergegeven)
  • het juist toepassen van koppen (header-tags)
  • gebruik meta-tag titel: uniek en kort (maximaal 70 karakters)
  • meta-tag beschrijving: inclusief relevante trefwoorden (maximaal 200 karakters)
  • meta-tag trefwoorden: hoewel steeds minder belangrijk, toch goed om te gebruiken (max. 20 trefwoorden en 1000 karakters)
  • “schone” en overzichtelijke URL’s (hoe de linkjes voor de webpagina’s zijn opgebouwd, bijvoorbeeld “https://webcomp.nl/contact”)
  • technische optimalisatie voor snellere laadtijd
  • integratie met social media en delen van pagina’s om de hoeveelheid internetverkeer te verhogen
  • het toepassen van een sitemap (een soort plattegrond van je website met alle pagina’s)

Overige invloeden

De actualisatie van je website heeft ook invloed op de vindbaarheid. Interactie, door bijvoorbeeld het plaatsen van berichten door bezoekers op jouw website, kan daarbij helpen. Maar ook kunnen linkjes van en naar je eigen website helpen de score voor het vinden te vergroten (backlinks).

Meer info en advies

Ik kan me voorstellen dat deze informatie voor een deel “abracadabra” voor jou is. Ik wil je graag verdere uitleg en persoonlijk advies geven.

Of wil je jouw eigen website eens laten screenen op de (technische) aspecten voor de vindbaarheid, neem dan ook gerust vrijblijvend contact met mij op.

meer advies nodig?

Gratis advies

Ga ook succesvol online!

Ontvang adviezen, tips, nieuws en het gratis boek "Succesvol Online" in je mailbox.

meer info

Succesvol Online - adviezen voor doeltreffende websites
terug

Gratis advies

Ontvang adviezen, tips, nieuws en het gratis boek "Succesvol Online" in je mailbox.

meer info

Social Media

Informatie

WebAdventure
WappTools
Algemene Voorwaarden
Privacyverklaring

Alle tarieven en bedragen zijn in euro's en exclusief BTW.

Contactgegevens

WEBCOMP online media
Esdoornstraat 3
8021 WB  Zwolle
06-42600576


KvK-nr.: 54280753

© 2018 WEBCOMP online media | home | introductie | bedrijfsinfo | disclaimer | algemene voorwaarden | privacyverklaring